Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών, 5 Οκτωβρίου, ανακοινώνουμε επίσημα τον 3ο κύκλο του προγράμματος “Σχολείο Χωρίς Στερεότυπα”:
Με στόχο την ενίσχυση του μιντιακού εγγραμματισμού των μαθητ(ρι)ών, την καλλιέργεια δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών για να μεταδώσουν αυτή τη γνώση στα παιδιά, αλλά και την ευαισθητοποίηση επαγγελματιών των ΜΜΕ σχετικά με τη διαιώνιση των έμφυλων στερεοτύπων στο μιντιακό περιεχόμενο, ο νέος κύκλος εστιάζει τόσο στη συστηματική καλλιέργεια κριτικής σκέψης γύρω από τα έμφυλα στερεότυπα, όσο και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων παραγωγής συμπεριληπτικού περιεχομένου που προάγει την ισότητα και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
Γιατί εστιάζουμε στον μιντιακό εγγραμματισμό;
Η αναπαραγωγή έμφυλων στερεοτύπων από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τα κοινωνικά δίκτυα εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην επίτευξη της έμφυλης ισότητας, καθώς, παρά την πρόοδο στην ενδυνάμωση των γυναικών, γυναίκες και κορίτσια παρουσιάζονται συχνά μέσα από περιοριστικούς και αντικειμενοποιητικούς ρόλους.
- Μόλις το 10% των ειδήσεων παγκοσμίως επικεντρώνεται σε γυναίκες, οι οποίες εμφανίζονται κυρίως σε ρόλους σχετικούς με το νοικοκυριό και τη μητρότητα, ενώ…
- 7 στις 10 γυναίκες θεωρούν ότι τα social media ενισχύουν τις στερεοτυπικές αντιλήψεις και…
- 3 στα 4 κορίτσια 12–18 ετών δηλώνουν ότι πιέζονται να συμμορφωθούν με τα πρότυπα ομορφιάς που προβάλλονται διαδικτυακά.
- Επιπλέον, η χρήση γλώσσας και εικόνων που υποβαθμίζουν τη σοβαρότητα περιστατικών έμφυλης βίας συμβάλλει στη διατήρηση μιας κουλτούρας ανοχής.
- Η συνεχής έκθεση των νέων σε αφιλτράριστο περιεχόμενο, influencers και εμπορικές καμπάνιες, επιταχύνει την εσωτερίκευση αυτών των στερεοτύπων.
Και πώς θα το καταφέρουμε αυτό;
Ο 3ος κύκλος του Σχολείου Χωρίς Στερεότυπα, φιλοδοξεί να αναστρέψει την πραγματικότητα αυτή:
→ Μέσα από την ανάπτυξη εξειδικευμένου εκπαιδευτικού υλικού για τον μιντιακό εγγραμματισμό, επισκέψεις σε σχολεία και εργαστήρια στο WHEN Hub, το έργο θα ενδυναμώσει τόσο μαθητές και μαθήτριες ώστε να στέκονται κριτικά απέναντι στα στερεότυπα και να λειτουργούν ως φορείς αλλαγής, όσο και εκπαιδευτικούς που θα ενσωματώσουν τη νέα γνώση στις τάξεις τους.
→ Θα δημιουργήσει, επίσης, διάλογο ανάμεσα σε νεαρά άτομα και επαγγελματίες των ΜΜΕ, της διαφήμισης και των social media, μέσα από οργανωμένες συναντήσεις, όπου τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να γίνουν από παθητικοί δέκτες περιεχομένου ενεργοί διαμορφωτές του, προτείνοντας εναλλακτικές εικόνες που προάγουν τη δικαιοσύνη και τη συμπερίληψη.
→ Το πρόγραμμα φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για μια κοινωνία που αντιμετωπίζει τα ΜΜΕ όχι ως αναπαραγωγούς ανισοτήτων, αλλά ως συμμάχους στην προώθηση της ισότητας και της δημοκρατίας. Με αυτό τον τρόπο, το Σχολείο Χωρίς Στερεότυπα συνεχίζει να χτίζει το μέλλον μιας γενιάς που θα αναγνωρίζει, θα απορρίπτει και θα αναδιαμορφώνει τα μηνύματα γύρω από το φύλο, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα πιο δίκαιο και συμπεριληπτικό δημόσιο λόγο.
Μείνετε συντονισμένες/οι για περισσότερα: τον Νοέμβριο θα ανοίξουν οι αιτήσεις συμμετοχής στα εργαστήρια και τις συναντήσεις! Μέχρι τότε, μπορείτε να εκδηλώσετε το ενδιαφέρον σας στο [email protected].
«Ο τρίτος κύκλος του έργου Σχολείο Χωρίς Στερεότυπα υλοποιείται από το WHEN στο πλαίσιο του προγράμματος “POWER – Promoting Organisations’ empoWErment to guarantee women’s human Rights and stop gender violence” που έχει ως στόχο την ενδυνάμωση των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών (OKοιΠ), στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Ισπανία για την προστασία, την προώθηση και την ευρεία αναγνώριση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των γυναικών και θηλυκοτήτων και την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας. Το POWER συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του προγράμματος «Πολίτες, Ισότητα, Δικαιώματα και Αξίες» – Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV – 2023 – DAPHNE) και υλοποιείται υπό τον συντονισμό της We Word (WW), σε σύμπραξη με την ΑctionAid Hellas (AAH) και την Asociación Bienestar y Desarrollo (ΑBD).»
«Με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι απόψεις και οι γνώμες που διατυπώνονται εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών και δεν αντιπροσωπεύουν κατ’ανάγκη τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ή της ActionAid Hellas. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ή/και η ActionAid δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι τις εκφραζόμενες απόψεις.»